sekretarka kierownik biura zadania i różnice

Różnice między sekretarką a kierownikiem biura

Co znajdziesz w artykule?

Tytuł już sam w sobie sugeruje, że zajmę się dziś różnicami między sekretarką  a kierownikiem biura. Jednak na wstępie, wspomnę, że w swojej pracy oprócz pomocy sekretarkom czy kierownikom biura, staram się być także pomocą dla osób, które nimi kierują. Chciałabym, aby obie strony widziały w administracji wartość i szanse, jakie ona ze sobą niesie. To spore wyzwanie.

Dlatego dziś przygotowałam artykuł, który chciałabym, aby wsparł obie te strony. By pokazał zarządzającym, jakie są różnice i jak ważne jest rozróżnienie tych kompetencji czy zadań. Ale także by zobrazować to kandydatkom i uświadomić obecnym pracownikom, jakie są możliwości i dlaczego to jest ważne.

Od dłuższego czasu obserwuję wątpliwości co do nazewnictwa, kompetencji i podziału obowiązków osób pracujących w administracji. Bywa to mylące nie tylko dla zarządzających, ale także dla samych pracowników czy kandydatów. Myślę, że źródłem tego jest przeplatanie się zadań w obrębie sekretariatu i administracji oraz struktury samej organizacji.

W małych firmach dosyć często funkcje tych stanowisk, o których zaraz przeczytasz, są po prostu połączone w jedno. Z oczywistych wręcz względów nie ma potrzeby zatrudniania większej liczby osób, skoro struktura jest dosyć płaska, a i ilość zadań jest mniejsza. Jednakże warto zapamiętać, o czym będę jeszcze przypominać, że: w ślad za wzrostem ilości i zakresu obowiązków, powinien się zmieniać (jeśli mamy na celu podtrzymywanie motywacji) status pracownika, jego pozycja i wynagrodzenie.

 

Celem tych moich porównań i tłumaczeń jest wzrost świadomości i istotność rozgraniczania tych dwóch funkcji.

 

Głównie po to, by:
  1. Kandydatki znały różnice i już na początku wiedziały, jaką ścieżkę rozwoju należy/można przejść w tym obszarze,
  2. Zarządzający mogli dobrze dobierać sobie pracowników wedle ich umiejętności i zakresu obowiązków,
  3. Poziom płac był adekwatny do zajmowanego stanowiska i odpowiedzialności,
  4. Kreować ważność obszaru zarządzania administracją w kontekście pracowników i właścicieli firm.

Samo nadawanie tytułów stanowiskom pracy w administracji bywa dosyć proste. Wszystkie są do siebie bardzo zbliżone. Do najczęstszych zaliczyłabym:

  • Sekretarka
  • Asystentka biura
  • Asystentka zarządusekretarka-kierownik-biura-ursago
  • Koordynator biura
  • Specjalista ds. Administracyjnych
  • Administrator biura
  • Kierownik biura

Niezależnie jednak od przyjętej nazwy zakres obowiązków jest związany stricte z administracją. To wręcz oczywiste. Natomiast śmiem twierdzić, że poziom obowiązków czy odpowiedzialność są już zbieżne. Dlaczego? Inną funkcją jest praca sekretarki, a zupełnie inną jest bycie kierownikiem biura. Ktoś kiedyś powiedział, że słowo kierownik zobowiązuje. Coś w tym jest.

Zdarza się, że osoba pracująca na stanowisku sekretarki ma zakres obowiązków odpowiadający kierownikowi biura. Albo kierownik jest nazwany sekretarką, a robi znacznie więcej niż bazowe zadania na tym stanowisku.

 

sekretarka-kierownik-biura-ursago


Ja przechodząc ścieżkę zawodową, zaczynałam od sekretarki, by dotrzeć do funkcji kierownika biura. Wiem zatem, że te dwie pozycje zawodowe (na nich się dziś skupię!) są od siebie zupełnie różne. I z tego muszą sobie zdać sprawę nie tylko szefowie, lecz także, a może przede wszystkim, już kandydatki na te stanowiska.

Znów padnie pytanie: dlaczego? Poniżej zamieszczam spis, który dosyć jasno pokazuje różnice między zakresami obowiązków obu tych stanowisk.

 

Sekretarka a Kierownik Biura – poznaj różnice w zadaniach

 


                          SEKRETARKA

                     KIEROWNIK BIURA
 


Obsługiwanie korespondencji przychodzącej
i wychodzącej
Zarządzanie, koordynacja, odpowiedzialność za  przepływ informacji
Obsługa telefoniczna rozmów przychodzących
i wychodzących
Nadzór, wsparcie i zarządzanie pracami zleconymi przez kadrę zarządzającą i zarząd
Pierwszy front dla klienta i osób wizytujących firmęKoordynacja, prowadzenie spotkań administracyjnych i spotkań zarządu
Podstawowe zamówienia artykułów spożywczych
i biurowych
Kontrola wydatków i odpowiadanie za budżet biura – nadzór nad współpracą z poddostawcami
Zamawianie biletów podróżnych i hoteliNadzór nad wszelkimi procedurami i politykami administracyjnymi biura
Raportowanie do działu administracji, zarządzającego nimMonitoring oraz wdrażanie skutecznych metod zarządzania w obszarze administracji
Podległość strukturalna osobie w administracjiBezpośrednim przełożonym jest dyrektor zarządzający

 

Warto wiedzieć, że to są dwie różne grupy pracowników. Każda z nich odpowiada za obszar administracji, ale z innej perspektywy.

 

 

Zatrudniając sekretarkę, wiemy, że do jej podstawowych zadań należy: obsługa telefonu, korespondencji, zamówień, poczty i inne. Natomiast kierownik biura także może za to odpowiadać, ale pole obszaru znacznie się zwiększa. Bo do tego dochodzą sprawy poboczne: odpowiedzialność za zespół, nadzór nad budżetem, raportowanie, zarządzanie całym biurem.

Teraz stawiam trzy pytania, na które chciałabym, by wszyscy sobie odpowiedzieli:

  • Pracowniku – czy znasz zakres swoich obowiązków i na jakim etapie rozwoju w administracji jesteś?
  • Zarządzający – czy wiesz jaką Twoja firma ma strukturę administracji i jaki jest podział zadań?
  • Kandydatko do pracy – czy wiesz w jakiej grupie jesteś i wiesz co chcesz osiągnąć?
Powiązane artykuły
Efektywna organizacja pracy w 7 krokach!

Efektywna organizacja pracy, czy istnieje na nią idealne lekarstwo? Pewnie wszystkie zapłaciłybyśmy za nie każdą sumę. Nie ma jednak co się oszukiwać. Takiego specyfiku nie ma i nie będzie. Żeby stać się mistrzynią organizacji pracy, trzeba samodzielnie przepracować te „złe” i wypracować wiele „dobrych” nawyków, które ułatwią zarządzanie

Więcej
Procedury jako narzędzie w zarządzaniu biurem

Ciekawe jak zareagujesz, gdy powiem Ci, że procedury mogą być świetnym narzędziem dla poprawy Twojej pracy w biurze? Jaka myśl przyszła Ci do głowy po przeczytaniu poprzedniego zdania? Czasem żałuję, że nie mogę widzieć Twoich min., gdy czytasz moje artykuły. To naprawdę byłoby ciekawe doświadczenie. Zupełnie, jak praca

Więcej
Nawyki organizacyjne w zarządzaniu biurem

Przysłowie mówi, że przyzwyczajenie jest drugą naturą człowieka. Trudno się z tym nie zgodzić. 40% naszej codzienności to nawyki organizacyjne. Wykonujemy codziennie wiele czynności w ten sam, powtarzalny sposób. Często nawet nie zdając sobie sprawy, że one właściwie w ogóle występują. Organizacja pracy

Więcej
Urszula Rowińska Trener Zmiany

Nazywam się Ula Rowińska.

Jako Trener Zmiany i Terapeuta Systemowy, łączę ponad 20-letnie doświadczenie w biznesie z najnowszą wiedzą o rozwoju świadomości mentalnej, psychologii i systemowego podejścia do zmiany. Dzięki temu w sposób kompleksowy wspieram każdego w zmianie w życiu osobistym i zawodowym.

Bez zbędnych teorii, prosto do celu, który każdy z nas chce osiągnąć. Towarzyszę w zmianie czując nieuświadomione potrzeby i blokady, które stoją na drodze rozwoju i procesu zmiany.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top